Rolling Stones (II): Sticky Fingers #1

Si en el post anterior hablaba del rey Mick Jagger, en los siguientes, y al filo de los comentarios del propio Jagger en la entrevista que mantuvo con Jan Wenner en la Rolling Stone en 1995, repaso mi cancionero favorito de la banda con los comentarios originales de Jagger en esa entrevista.

Estos DISCOS (el de éste y los siguientes posts) son parte de la Biblia del rock y las canciones que a continuación se relacionan, algunos de mis pasajes favoritos del libro sagrado.

1. Sticky fingers (abril 1971). Así a bocajarro, ya escribí que para mi es el mejor disco de todos los tiempos. La industria fonográfica americana ha certificado (¡sólo!) 3 millones de copias vendidas de este disco, que Jagger explicaba así a Wenner.

WENNER:After Brian died, you recorded what has to be considered another classic Stones album, “Sticky Fingers.” Was it strange making an album without Brian?

JAGGER:Oh, yeah. A whole new world, an era away from “Beggars Banquet.” We had Mick Taylor in the band, and we had a new record company. We’d been at Decca, and we’d been rather successful, but we didn’t get paid very much, and it was like being with strangers.

Entre las canciones, destaca cómo no Brown Sugar . ¿Es la mejor canción del mejor disco de la historia la mejor canción de rock de todos los tiempos?

WENNER:All right. That’s the news in this interview. Why does “Brown Sugar” work like mad?

JAGGER:That’s a bit of a mystery, isn’t it? I wrote that song in Australia in the middle of a field. They were really odd circumstances. I was doing this movie, “Ned Kelly,” and my hand had got really damaged in this action sequence. So stupid. I was trying to rehabilitate my hand and had this new kind of electric guitar, and I was playing in the middle of the outback and wrote this tune. But why it works? I mean, it’s a good groove and all that. I mean, the groove is slightly similar to Freddy Cannon, this rather obscure ‘50s rock performer – Tallahassee Lassie or something. Do you remember this? “She’s down in F-L-A.” Anyway, the groove of that – boom-boom-boom-boom-boom – is “going to a go-go” or whatever, but that’s the groove.

WENNER:And you wrote it all?

JAGGER:Yeah.

WENNER:This is one of your biggest hits, a great, classic, radio single, except the subject matter is slavery, interracial sex, eating pussy…

JAGGER:[Laughs] And drugs. That’s a double-entendre, just thrown in.

WENNER:Brown sugar being heroin?

JAGGER:Brown sugar being heroin and –

WENNER:And pussy?

JAGGER:That makes it… the whole mess thrown in. God knows what I’m on about on that song. It’s such a mishmash. All the nasty subjects in one go.

WENNER:Were you surprised that it was such a success with all that stuff in it?

JAGGER:I didn’t think about it at the time. I never would write that song now.

WENNER:Why?

JAGGER:I would probably censor myself. I’d think, “Oh God, I can’t. I’ve got to stop. I can’t just write raw like that.”

Sway es otra maravilla, uno de esos temas que sólo los fans conocen. El Sister Luck de los Black Crowes me recuerda mucho a Sway. Fue cara B de Wild Horses en el single americano y parece que Keith no rascó ahí sus cuerdas pero sus voz se oye en los coros.

Y I got the blues, otro de esos temas que hacen Sticky Fingers algo tan grande. Esta filmación es del 26 de marzo de 1971, el dia que yo nací. Hace un par de meses compré un fabuloso vinilo doble con esa actuación de los Stones en el Marquee. No deja de ser curioso que mientras yo venía a este mundo había gente disfrutando de esta maravilla en su momento y en directo.

Wild Horses es otra gran balada country-style de los Stones, nunca tan reconocida como Angie o You can’t always get what you want. La rumorología dice que la canción es sobre Anita Pallenberg, en un momento en que Mick y Marianne Faithfull estaban finalizando su relación; pero también sobre la propia Marianne cuando se encontraba en coma en un hospital en Australia; o sobre Gram Parsons, reciente amiguete de juergas y música de Keith; pero también -y resulta poco creíble- sobre la negativa de Keith a salir de gira y dejar en casa a Anita y su hijo de dos meses Marlon.

WENNER:“Wild Horses.” Is that a Keith song?

JAGGER:Yeah, it was his melody. And he wrote the phrase “wild horses,” but I wrote the rest of [the lyrics].

WENNER:It’s one of the prettiest.

JAGGER:I like the song. It’s an example of a pop song. Taking this cliché “wild horses,” which is awful, really, but making it work without sounding like a cliché when you’re doing it.

Dead Flowers, con un maravilloso piano del sexto Stone, Ian Stewart.

WENNER:You do “Dead Flowers” on this record. You put on this kind of loopy, country voice.

JAGGER:I love country music, but I find it very hard to take it seriously. I also think a lot of country music is sung with the tongue in cheek, so I do it tongue in cheek. The harmonic thing is very different from the blues. It doesn’t bend notes in the same way, so I suppose it’s very English, really. Even though it’s been very Americanized, it feels very close to me, to my roots, so to speak.

[Continuará en el siguiente post]

2 Comments

  1. Una verdadera maravilla. Nunca me cansaría de hablar de estos discos, LET IT BLEED, STICKY, EXILE….Por aquí ando intentando adaptarme a la vuelta al curro..Saludos.

  2. Que puedo añadir amigo? Gran post, para el mejor disco de la historia, ya lo sabes. Good to leerte otra vez Félix.
    Saludos

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