Rolling Stones (III): Let it bleed #2

2. Let it bleed (noviembre 1969). Siguiendo con la música de los Stones, en esta ocasión, el disco que rivaliza con Sticky Fingers por ser el mejor disco de la historia. De hecho, Let it Bleed se iba a titular originalmente Sticky Fingers.. En palabras de Mick Jagger, uno de sus favoritos:

WENNER:“Let It Bleed”?

JAGGER:Yeah. What’s on that? It was all recorded at the same time, these two records.

WENNER:What do you mean? Those two records were recorded back to back?

JAGGER:Some of them were recorded on one and spilled over to the next.

WENNER:It’s got “Midnight Rambler,” “Love in Vain,” “You Can’t Always Get What You Want.” This seems to be one of the bleakest records that you made. The songs are very disturbing, and the scenery is ugly. Why this view of the world? The topics are rape, war, murder, addiction….

JAGGER:Well, it’s a very rough, very violent era. The Vietnam War. Violence on the screens, pillage and burning. And Vietnam was not war as we knew it in the conventional sense. The thing about Vietnam was that it wasn’t like World War II, and it wasn’t like Korea, and it wasn’t like the Gulf War. It was a real nasty war, and people didn’t like it. People objected, and people didn’t want to fight it. The people that were there weren’t doing well. There were these things used that were always used before, but no one knew about them – like napalm.

WENNER:Are you saying the Vietnam War had a heavy influence on this record?

JAGGER:I think so. Even though I was living in America only part time, I was influenced. All those images were on television. Plus, the spill out onto campuses.

Gimme Shelter es uno de los grandes momentos de los Stones en vinilo y en directo, con una intro inquietante y esos coros espeluznantes que acompañan maravillosamente el crescendo de la canción, que como cuenta Jagger es apocalíptica. Gimme Shelter es además el nombre de la película que para siempre irá asociada al trágico festival de Altamont del ’69. Hay versiones del tema a mares, pero siempre destacará la de Grandfunk Railroad. En el tubo hay varias de los propios Stones; entre las que he encontrado, hay una más acelerada y otra cantada por Keith que resultan interesantes.

WENNER:“Gimmie Shelter”?

JAGGER:That’s a kind of end-of-the-world song, really. It’s apocalypse; the whole record’s like that.

Midnight Rambler, uno de esos temas incendiarios en directo, algo así como el equivalente a Sympathy for the devil en Beggars Banquet o Can’t you hear me knocking en Sticky Fingers. Tardé algun tiempo en apreciarla, pero ahora adoro la canción. La letra recoge el sentir del Estrangulador de Boston Albert de Salvo

WENNER:Who wrote “Midnight Rambler”?

JAGGER:That’s a song Keith and I really wrote together. We were on a holiday in Italy. In this very beautiful hill town, Positano, for a few nights. Why we should write such a dark song in this beautiful, sunny place, I really don’t know. We wrote everything there – the tempo changes, everything. And I’m playing the harmonica in these little cafes, and there’s Keith with the guitar.

You can’t always get what you want, cara b del single de Honky Tonk Woman, aunque la versión del disco es más larga que la editada en aquel sencillo. Maravillosa música para un funeral, como en Reencuentro… es una de las canciones más emotivas que conozco.

WENNER:“You Can’t Always Get What You Want”?

JAGGER:It’s a good song, even if I say so myself.

WENNER:Why is that one so popular?

JAGGER:‘Cause it’s got a very sing-along chorus. And people can identify with it: No one gets what they always want. It’s got a very good melody. It’s got very good orchestral touches that Jack Nitzsche helped with. So it’s got all the ingredients.

Y son realmente especiales otras dos canciones: Love in Vain, versión del mítico bluesman Robert Johnson -el que según la leyenda, vendió su alma al diablo- y sobre todo, Let it bleed, la que le da título, y que es otro de esos grandes temas ocultos conocido por los fans, no del gran público.

3 Comments

  1. No está nada mal la tanda Stoniana que te estas tirando. Poco mas a decir, muy grandes estos señores, casi, casi tanto como LZ… ja, ja… eso no es más que una licencia que me acabo de tomar.

    Saludos, master.

Deja un comentario / Leave a comment

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s